09123058416, 09366929939info@tahkimsazeh.ir

سقف وافل :

امروزه مهندسان و طراحان ساختمان به دنبال پیدا کردن سازه های مناسب و با کارایی بالاتر برای اجرای سقف در ساختمان می باشند و سعی دارند تا با بالا بردن خواص سازه ای سقف ها و پایین آوردن وزن مرده ، سیستم سقفی سبک و کارا تر ، را اجرا کنند و هزینه های اجرایی را کاهش داده و ایمنی ساختمان ها را در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله افزایش دهند . از انواع سقف های با کارایی بالا میتوان به سقف های دال مجوف اشاره کرد ، این سقف ها به صورت دال مجوف با قالب ماندگار و قالب غیر ماندگار اجرا می شوند . وافل از انواع قالب های غیر ماندگار در بتن می باشد . این قالب از جنس پلاستیک کامپوزیت ساخته شده اند و دارای وزن بسیار کمی می باشند . سقف وافل قابلیت استفاده در انواع سازه های بتنی و فلزی را دارند . این قالب ها با تنوع اندازه های مختلف دست طراحان را برای طراحی سقف با هر نوع دهانه و ارتفاعی باز می گذارد . ضخامت این سقف بین 25 تا 60 سانتی متر ، ضخامت دال بالایی بین 6 تا 12 سانتی متر ، عرض تیرهای متعامد بین 10 تا 20 سانتی متر و فاصله اکس تا اکس تیر های متعامد بین 60 تا 90 سانتی متر متغییر می باشند .

تاریخچه سقف وافل :

شاید بتوان گفت که اولین اجرای سقف وافل توسط انسان مربوط به بنایی در یونان به نام آکروپولیس بوده است که این بنا در سال های 429 تا 461 پیش از میلاد ساخته شده است . از این رو می توان گفت که سقف وافل از هزاران سال پیش برای انسان ها شناخته شده است . از دیگر سقف های وافل اجرا شده در سال 118 میلادی می توان بنای معبد پانتئون رم را نام برد که هم چنان پا برجا می باشد .

با پیشرفت علم و ورود به عصر مدرن از اوایل قرن نوزدهم میلادی ساختمان ها با کاربری متفاوت با سیستم سقف وافل کلاسیک در کشورهای اروپایی و امریکا شروع گردید .

 برای نمونه میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1 . ساختمان تئاتر ملی لندن

2 . ایستگاه مترو واشنگتون امریکا

3 . کتابخانه مرکزی سن دیگو امریکا

4 . دانشگاه استانبول

5 . فرودگاه بین المللی تورنتو کانادا

6 . موزه هنرهای زیبا مونترال کانادا

7 . سالن ورزشی پیر لوجی نروی رم ایتالیا

8 . موزه آکروپولیس یونان و ...

در کشور عزیزمان ایران نیز ساختمان های مهم زیادی با قدمت بالا توسط سیستم سقف وافل و با استفاده از فایبر گلاس و یا قالب های فلزی ساخته شده بود که می توان به فرودگاه تبریز ، کتابخانه ملی ، ایستگاه راه آهن اصفهان ( سال ساخت 1354) ، راه آهن تهران ، ساختمان نطام مهندسی و ... اشاره کرد .

در گذشته استفاده از قالب های فایبر گلاس و فلزی به دلیل سختی کار مانع از گسترش این نوع سقف در ایران بوده است . در سالهای اخیر با بیشتر آشکار شدن مزیت های فنی و معماری سقف وافل و اجرای راحت تر این سقف  توسط قالب هایی از جنس پلاستیک مقاوم و فشرده ، استفاده از سقف وافل در ایران رو به افزایش است .

سقف وافل چیست؟

سقف وافل از انواع سقف های دال مجوف می باشد که از تیرهای متعامد و یک لایه بتن مسلح در بالا تشکیل شده است، در سقف وافل قالب های وافل وظیفه پر کردن حجم غیر بهینه بتن در سقف را دادند، این قالب ها بر خلاف قالب های یوبوت و کوبیاس قابلیت استفاده مجدد در سقف های بعدی را نیز دارند و در بتن دفن نمی شوند و اصطلاحاً قالب غیر ماندگار نامیده می شوند.

این نوع سقف به دلیل وجود تیر های متعامد قابلیت پوشش دهانه های زیاد ( بسته به نظر طراح تا 17 متر ) و لرزش کم سازه ای را داره می باشند .

سقف وافل دال مجوفی است که هم به صورت یک طرفه و  دو طرفه قابل طراحی است ، و به دلیل قابلیت های لرزه ای و پوشش دهانه های بلند مورد توجه طراحان و پیمانکاران قرار دارد ، این نوع دال گزینه ای مناسب جهت استفاده در سقف های فرودگاه، ساختمان تجاری ، ساختمانهایی صنعتی ، پارگینگ و .... می باشد .

در سقف های وافل به دلیل عدم نیاز به لایه پایینی بتن به روان کننده های بتن نیاز نیست و بتن ریزی به صورت یکپارچه انجام می گیرد  ، قابلیت استفاده چند باره از قالب وافل و عدم نیاز به لایه بتن پایین نسبت به انواع مشابه دال های مجوف ( یوبوت و کوبیاس )    هزینه ها را کاهش می دهد .

سقف وافل نوعی از سقف های دال مجوف محسوب می شود که در زیر سازی آن از قالب های قابلمه ای شکل و یا قالب های مستطیلی استفاده می شود . که این قالب ها بعد از بتن ریزی سقف از زیر سقف خارج می شوند و می توان این قالب ها را در پروژه های دیگر نیز استفاده کرد . با توجه به اینکه قالب ها مربعی شکل یا مستطیلی شکل باشند نوع باربری سقف وافل مشخص می گردد . اگر قالب سقف وافل مستطیلی شکل باشد در سقف وافل تشکیل تیرچه هایی در یک جهت را می دهند که عملکرد بابری یک طرفه را پیدا خواهد کرد ، اگر قالب استفاده شده در سقف وال قالب مربعی شکل باشد ، در سقف تشکیل تیرچه هایی در دو جهت را میدهند که باعث می شود عملکرد باربری سقف دو طرفه باشد . 

سقف وافل یا همان سقف قابلمه ای شکل از جمله سقف هایی می باشد که برای پوشاندن سقف با دهانه های بلند استفاده می گردد . یکی از اجزا ساخت سقف وافل ، قالب های غیر ماندگار وافل است که پس از گیرش بتن می توان قالب ها را خارج کرده و در پروژه های بعدی نیز از آن قالب ها استفاده کنند .

سقف وافل دارای هزینه اجرایی کمتری نسبت به روش های دیگر سقف دال مجوف از جمله یوبوت و کوبیاکس دارد .

در سقف وافل نیازی به میلگرد های تقویتی ( اودکا و منفی ) و اتصال آن ها به تیر نمی باشد . بنابراین به دنبال آن دارای زمان اجرایی کمتری خواهد بود .

هزینه تمام شده سقف وافل نسبت به سقف های دال مجوف دیگر ازجملع کوبیاکس و یوبوت در حدود 15 الی 20 درصد ارزان تر است . سقف وافل به دلیل نمای زیبا زیر سقف ، اوصولا نیازی به اجرای سقف کاذب  در فضا هایی خاص ندارد و به همین دلیل هزینه کمتری خواهیم داشت .

ضخامت سقف وافل با توجه به نوع سازه از 30 الی 50 سانتی متر متغیر بوده است .

لازم به ذکر است که سقف وافل در مرکز تحقیقات ساختمانی و مسکن بررسی گردیده و در نتیجه انرژی ، آکوستیک ، حریق و سازه مورد تایید این مرکز می باشد .

سقف وافل المان سازه ای است که سطح زیرین آن دارای شبکه ای از تیرچه های متعامد و سطح بالای آن تخت است . دال فوقانی معمولا نازک بوده و تیرچه های تحتانی در 2 جهت متعامد وجود دارند که دارای عمق یکسانی نیز می باشد .

 

مشخصات کلی قالب های سقف وافل :

قالب های سقف وافل از جنس پلاستیک کامپوزیت می باشند که این باعث می شود قالب ها بسیار سبک باشند . قالب های سقف وافل به صورت قالب های غیر ماندگار می باشند . یعنی بعد از بتن ریزی از زیر سقف وافل این قالب ها از سقف جدا می شوند و امکان استفاده مجدد از این قالب ها در پروژه های بعدی می باشد . با توجه به این خصلت سقف وافل می توان کلیه بلوک های سیمانی و سفالی و یونولیتی را از ساختمان ها حذف کرد و باعث سبک تر شدن ساختمان و ایمنی بیشتر ساختمان در برایر زلزله شویم . به دلیل استحکام قالب های وافل در زمان اجرا ، نیروهای اجرایی به آسانی می توانند از روی قالب ها حرکت کنند بدون آن که قالب ها شکسته یا در بروند و این نیز باعث حفظ امنیت جان کارگران و پرسنل اجرایی شود .

در زمان اجرای قالب های غیر ماندگار سقف وافل ، پس از بتن ریزی روی سقف و بعد از گذشت 28 روز که بتن به مقاومت نهایی رسید ، میتوان قالب های غیر ماندگار سقف وافل را باز کرد . مونتاژ کردن قالب های وافل  توسط پیچ و مهره تا اندازه دلخواه قابل تنظیم هستند که با توجه به طراحی مد نظر محاسبان می توان قالب ها را به صورت دال یک طرفه یا دو طرفه مونتاژ کنند .

لازم به ذکر می باشد که قالب های پلاستیکی وافل قابل بازیافت هستند و می توان آن ها را دوستدار محیط زیست نامید .

 

 

 

 

قالب های وافل یک طرفه :

قالب های وافل یک طرفه از نظر عملکرد سازه ای رفتار مشابهی با سقف تیرجه بلوک دارد و در مقایسه با سقف تیرچه بلوک از لحاظ طراحی و ضخامت سقف تمام شده وافل تفاوت زیادی ندارند . یعنی هر ساختمانی که با سقف تیرچه بلوک و حتی تیرچه بلوک سیمانی و سفالی طراحی شده اند را می توان از قالب های وافل یک طرفه به عنوان پر کننده بین تیرچه ها به جای بلوک سیمانی استفاده کرد .

در سقف وافل یک طرفه به جای بلوک سیمانی و سفالی از قالب های پلاستیکی وافل استفاده می کنیم به طوری که قالب های پلاستیکی وافل را چیده و میلگرد تیرچه ها را روی سقف می بافیم و یک میلگرد شبکه حرارت را می بندیم و به صورت یک پارچه بتن ریزی می نماییم و در این روش دیگر از بلوک سیمانی ، سفالی و یا یونولیتی استفاده نمی کنیم .

سقف وافل یک طرفه دارای ارتفاع های 25 ،30 ، 35 و40 می باشد و فاصله بین تیرچه های  سقف وافل یک طرفه 70 سانتی متر است . هر قطعه قالب وافل یکطرفه 50*70 می باشد و با قطعه کور کننده کناری می توان از آن ها به عنوان وافل دو طرفه نیز استفاده کنیم .

 

قالب های سقف وافل دو طرفه :

اوایل قرن بیستم میلادی نظریه سقف دال دو طرفه مجوف وافل با استفاده از قالب های غیر ماندگار ارائه شد . سپس تحقیقات بسیاری انجام گرفت در نهایت این ایده طراحی سقف وافل دو طرفه در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت .

در سال 1920به دلیل کاربرد سقف وافل دو طرفه در دهانه های بزرگ ، استفاده از این سقف به سرعت گسترش پیدا کرد .

 

 

 

روش اجرای سقف وافل :

مرحله اول : برای اجرای سقف وافل ابتدا باید با استفاده از چوب چهار تراش یا پروفیل  و شمعک یا اسکافر یک سطح تراز برای زیر قالب های وافل آماده کرد ، در سقف وافل به دلیل عدم وجود لایه بتن پایین نیاز ب پوشش کل سطح سقف نیست و مهار کردن زیر قالب ها کافی می باشد .

مرحله دوم : پس از اتمام زیر سازی ، قالب های وافل باید در مناطق مشخص شده طبق نقشه های اجرایی چیده شوند . بعد از اتمام چیده شدن قالبهای وافل نیازی به روغن کاری آنها نیست .                                         به دلیل استحکام قالب های وافل امکان جابجایی کارگران و کار بر روی آنها وجود دارد  .

مرحله سوم : در این مرحله قالب بندی زیر سقف وافل به اتمام رسیده است و باید آرماتور تیرهای متعامد و دال بالایی و آرماتور های برشی طبق نقشه های اجرایی بسته شده و در جای خود قرار گیرند .

مرحله چهارم : بعد از اتمام آرماتور بندی و تکمیل قالبهای پیرامونی نوبت به بتن ریزی سقف وافل میرسد .                                                            

در این مرحله بتن ریزی با مشخصات مورد نظر طراح به صورت یکپارچه و بدون نیاز به روان کننده اجرا می شود ، بتن ریزی سقف های وافل به آسانی و با سرعت اجرایی بالا قابل انجام است .

مرحله پنجم : در این مرحله و بعد از گیرش مناسب بتن با توجه به جدول 45-66 آیین نامه مراحل قالب برداری انجام می گیرد .

 

 طراحی قالب ها و سقف وافل :

1 . در نرم افزار safe & Etabs تعریف مشخصی برای سقف وافل موجود می باشد و این برنامه متناسب با حجم سقف ، وزن و مشخصات سقف وافل را تعریف می کند .

2 . در برنامه safe می توان در بخش Define menu  گزینه Slab properties و از انجا Waffle  را تغریف کنیم .

3 . هنگامی که مقطعی برای وافل را دربرنامه safe تعریف می کنیم همان جا می توانیم ضخامت دال بالایی را در ( Slab thinkess )  ، و عمق کلی سقف وافل را در بخش (overall depth ) ، عرض ریب ( تیرچه ) در بخش پایینی و بالایی در width of sten top and bottom  وارد نماییم .

4 . به دلیل این که قالب های سقف وافل ماندگار نیستند ، برای خارج کردن قالب ها ، ریب ها ( تیرچه ها ) را به صورت شیب دار مد نظر قرار می دهیم به این دلیل که حرکت قالب های سقف وافل به  صورت سالم در بین انها انجام پذیرد .

با توجه به قالب ها وافل و شرکتی که آن ها را طراحی و تولید می کند . می تواند فاصله بین ریب ها متغییر باشد . بنابراین قبل از طراحی سقف وافل ، طراحان باید با شرکت های تولید کننده قالب های پلاستیکی غیر ماندگار وافل مشورت کنند و اطلاعات لازم از ابعاد قالب وافل موجود در بازار را داشته باشند .

سقف وافل یک طرفه و یا دو طرفه بر اساس نسبت طول به عرض دهانه تقسیم بندی می شوند که روش طراحی سقف وافل در هر یک از آن ها متفاوت می باشد . اولین معیار برای طراحی نسبت طول به عرض دهانه می باشد که اگر نسبت طول به عرض دهانه بیش از 2 شود ، عملکرد سقف وافل را به صورت یک طرفه طراحی می کنیم و پس انتخاب نوع عملکرد باربری سقف ، اجرای آن مشخص می گردد .

جدول طراحی سقف وافل یک طرفه که در آن بر اساس دهانه ، ضخامت و عمق تیرچه مشخص شده است .

وافل یک طرفه

آکس به اکس تبرچه B(cm)

ارتفاع

H (cm)

عرض تیرچه در پایین

عرض تیرجه در بالا

ضخامت سقف

H2=7cm

ضخامت سقف

H2=5 cm

وزن بتن

 

H2=7cm

وزن بتن

 

H2=5cm

Waffle 60H 25

60

25

12

12

32

30

310

260

Waffle 60H 30

60

30

12

14

37

35

335

285

Waffle 70H25

70

25

12

14

32

30

290

240

Waffle 70H30

70

30

12

14

37

35

310

265

 

 

الزامات ACI برای طراحی دال های دو طرفه :

1 . ریب یا عرض تیرچه در تمام طول تیرچه حداقل 10 سانتی متر باید باشد .

2 . نسبت عمق تیرچه به حداقل عرض تیرچه نباید از 5/3 بیشتر شود .

3 . فاصله لبه تا لبه تیرچه ها نباید بیش از 75 سانتی متر باشد .

4 . برای تامین مقاومت برش دو طرفه از مرکز هر ستون حداقل 6.1 دهانه دال باید به طور مقطع با عمق بیشتر اجرا شود .

در جدول زیر مقادیر معمول سقف وافل دو طرفه با وزن مخصوص 2450 کیلوگرم بر متر مکعب آورده شده است .

·       وافل دوطرفه

ارتفاع قالب

 

H1 ( cm)

عرض تیرچه در پاشنه

T1 (cm)

عرض تیرچه در بالا

T2 (cm)

آکس به اکس تیرچه

B (cm )

وزن بتن سقف  H2=7cm

ضخامت سقف H2=7cm

Waffle 60*60 H18

18

10

13

60

325

25

Waffle 60*60 H25

25

10

13

60

385

32

Waffle 60*60 H30

30

10

13

60

425

37

Waffle 80*80 H28

28

12

18

80

405

35

Waffle 86*86 H25

25

15

20

886

395

32

Waffle 90*90 H33

33

12

18

90

419

40

Waffle 90*90 H40

40

12

18

90

470

45

 

برای اینکه از حدود طراحی سقف وافل تخمینی داشته باشیم می توانیم از نکات زیر برای مراحل اولیه استفاده کنیم :
1 . نسبت ضخامت دال به دهانه 1 به 24 می باشد و حدود تقریبی را می توان بین 75 تا 130 میلی متر در نظر گرفت.

2 . عرض تیرچه ( یا فاصله دو لبه قالب ) حداکثر 150 و حداقل 130 میلی متر است .

3 .  فاصله محور تا محور تیرچه ها معمولا 915 میلی متر می باشد .

4 . نسبت عمق تیرچه به دهانه نیز 1 به 25 است

 

ویژگی های سقف وافل :

 سقف وافل معمولا مناسب فضاهای فلت است .

 حجم بتن ریزی در سقف وافل نسبت به سقف های مشابه ( یوبوت ، کوبیاکس ) بسیار کمتر است .

ضخامت سقف وافل در محدوده 25 الی 60 سانتی متر است .

ضخامت دال فوقانی در سقف های وافل در بازه ی 6 الی 12 سانتی متر می باشد .

عرض تیرچه های متعامد نیز در محدوده 10 الی 20 سانتی متر است .

بتن ریزی یکپارچه در سقف وافل بدون نیاز به روان کننده ها در مقایسه با نحوه ی بتن ریزی سقف یوبوت و سقف کوبیاکس از مزایای سقف وافل می باشد .

به دلیل اینکه سقف وافل دو طرفه دارای باربری در دو طرف است پس نیازی به استفاده از تیرچه دوبل نیست که این امر  خود باعث کاهش هزینه ها و سبک شدن سقف وافل می شود .

 ویژگیهای ظاهری سقف وافل :

نمای زیر سقف های وافل شامل حفره های منظم و هم اندازه می باشند که این فرم ظاهری از نظر طراحی مورد استقبال مهندسین معمار قرار دارد و به عنوان نمای نهایی سقف مورد استفاده قرار می گیرد .

معماران با ذوق با رنگ آمیزی و نور پردازی نما هایی زیبا و دلنشین از این حفره های تو خالی خلق می کنند که باعث چشم نوازی بینده و هر چه زیبا تر شدن محیط می شود .

مزیت های سقف وافل :

1 . با توجه به اینکه در سقف وافل بتن غیر سازه ای حذف می شود و به دنبال ان کاهش وزن سازه را خواهیم داشت . در نرم افزار های طراحی مشاهده کرده ایم که با کاهش میلگرد مصرفی روبه رو خواهیم بود 

در نتیجه کاهش مصرفی میلگرد و بتن را در سقف وافل داریم . 

  1. با حذف شدن بلوک های پلی استایرن ( یونولیتی ) که عامل گسترش حریق و پخش شدن دود های سمی در هنگام آتش سوزی بودند و همچنین با اجرای دیوار ها تا زیر دال فوقانی سقف وافل باعث دود بند شدن فضا می گردد از این رو ساختمانی ایمن در برابر آتش در سقف های وافل خواهیم داشت .

3 .به دلیل توزیع بارهای جانبی به اعضای باربر جانبی  و همچنین با کاهش بار مرده سقف که تاثیر مستقیم بر ضریب زلزله دارد از این رو شاهد عملکرد بهتری در مقابل زلزله خواهیم داشت .

  1. حذف انواع تیرچه و بلوک های مصرفی و به دنبال آن هزینه ساخت تیرچه و حمل و انبار کردن تیرچه ها نیز از بین می رود .

5 .  به جابجایی خاموت و شکستن بتن سر تیرچه دیگر نیازی نمی باشد و میلگرد گذاری سقف به آسانی صورت می گیرد.

6 . قابل اجرا بودن سقف وافل در ساختمان های فلزی و بتنی

7 . اجرای اقتصادی دهانه های بزرگ

8  . غیر ماندگار بودن قالب های سقف وافل و امکان بازیافت آنها ، حافظ محیط زیست و سرمایه ملی خواهد بود.

9 . قالب ها با آب به راحتی شسته شو می شود .

 

نمای زیر سقف وافل :

نمای زیر سقف وافل به دلیل این که اکسپوز ( نمایان ) می باشد . این نما را می توان در سقف پارکینگ بدون نیاز به بهره برداری استفاده کرد . چون نمای زیر سقف وافل دارای حفره های منظمی است که از لحاظ زیبایی مورد استقبال معماران قرار گرفته شده است . از حفره های موجود در سقف وافل معمولا در نور پردازی ها و تزیینات معماری استفاده می کنند . از آنجایی که سقف وافل دارای ضریب ایمنی بالایی در برابر حریق و زلزله ( نبود یونولیت و سبک بودن سازه )  است از این رو مورد استقبال بسیار خوب کارفرمایان ومهندسان قرار گرفته است .

آیین نامه:

در آیین نامه بتن ایران در بخش دال ها در مورد این نوع دال بتنی توضیحاتی راجب نحوه اجرا و خصوصیات آن ارئه شده است . در اجرای سقف مجوف وافل برای کاهش بار مرده سقف در آن حفره هایی توسط قالب غیر ماندگار وافل اجرا می کنند اما در انتهای ستون ها در بعضی موارد در امتداد و انتهای تیرها توپر اجرا می شوند .

 

مقایسه سقف وافل یک طرفه با سقف تیرچه بلوک :

با توجه به اینکه سقف تیرچه بلوک و سقف سقف وافل یک طرفه به صورت تیرچه و دو سر مفصل طراحی می شوند بنابراین از لحاظ طراحی فرقی بین وافل یک طرفه و سقف تیرچه بلوک وجود ندارد .

اما از لحاظ عملکرد ، سقف وافل به دلیل اجرای درجا میلگردها و اجرای پیوسته میلگرد سقف وافل و بتن ریزی یکپارچه بدین ترتیب از لحاظ عملکرد سازه ای و لرزه ای افزایش چشمگیری نسبت یه سقف تیرچه بلوک دارد . به دنبال این امر با حذف یونولیت در سقف وافل ، این سقف در برابر آتش باعث ایمنی ساختمان می باشد .

 

تاریخچه سقف عرشه فولادی :

در سال 1742میلادی شیمیدان فرانسوی به نام پل مالوبن برای اولین بار روشی را برای کااور کردن آهن اختراع کرد . پل مالوین با غوطه ور کردن آهن درون روی مذاب ، آهن کاور شده را تولید می کرد .

در سال 1820 میلادی ، کنگره ای کردن ورق گالوانیزه توسط مهندس معمار به نام هنری پالمر برای اولین بار صورت گرفت . مقاوت زیاد ، وزن کم و جا به جایی و اجرای راحت م.جب شد که به سرعت در صنعت ساختمان وارد شود .

سقف عرشه فولادی در سال 1939 میلادی توسط انستیتو سقف فولادی SDI به طور رسمی با تدوین یک استاندارد برای طراحی و اجرا و بهره برداری وارد صنعت ساختمان شد . با گذشت زمان بالاخره در سال 1980 میلادی سیستم عرشه فولادی توسط شرکت های آمریکایی و اروپایی به عنوان تکنولوژی نوین که دارای مزیت های فراوانی بود و وارد عرضه ساختمان گردید .

در کشورهایی چون شیلی  ، استرالیا ، ایالت متحده و نیوزلند و چندی بعد در انگلستان و هندوستان گسترش یافت و به دنبال آن در سایر کشورهای اروپایی اجرای این سقف متدوال گشت .

در سال های اول که سقف مرکب عرشه فولادی از آمریکا وارد ایران شده بود امکانات و تجهیزات کافی برای اجرای سقف عرشه فولادی وجود نداشت . و هیچ گونه استاندارد و آیین نامه ای برای این سقف در ایران تعریف نشده بود و تولید و اجرای سقف عرشه فولادی بر اساس استانداردها و آیین نامه های آمریکایی و اروپایی بود . به دلیل اینکه گل میخ سقف عرشه فولادی در ایران تولید نمی شد اصولا از کشورهای خارجی گل میخ ها را وارد می کردند ( برند KOKO ) به همین دلیل هزینه اجرا این سقف ها چندین برابر سقف کامپوزیت و دال بتنی آن زمان می شد . به مرور زمان و با گذشته چندین سال شرکت های داخلی شروع به تولید وسایل مورد نیاز سقف عرشه فولادی از جمله دستگاه های studwelding  که برای جوش گل میخ ها به روش قوس الکتریکی بود ،کردند . به دنبال آن آیین نامه ها و استاندارد های معقول در اختیار سازندگان قرار گرفت . امروزه در کشور عزیزمان ایران توانایی اجرای 3000 متر مربع سقف عرشه فولادی روزانه دارا می باشند .

معرفی سقف عرشه فولادی ( متال دک metal deck ) :

سقف های عرشه فولادی عملکردی توام با بتن و فولاد ( کامپوزیت ) هستند . منظور از سقف عرشه فولادی مقطع خمشی مختلطی می باشد که از دو قطعه ی برش گیرها و ورق های فولادی گالوانیزه ذوذنقه ای شکل ، ساخته می شود و بعد از آن با آرماتوربندی و بتن ریزی روی ورق های فولادی گالوانیزه برای اجرای سقف عرشه فولادی اقدام می کنند.

سقف عرشه فولادی در ساختمان هایی با اسکلت فلزی در مقایسه با سایر سقف ها دارای وزن کمتری می باشد و سبک تر نیز است . استفاده از عرشه فولادی در سقف های کامپوزیت سرعت اجرایی را به شدت افزایش می دهد و سپس به دنبال آن هزینه های اجرایی تمام شده برای پروژه های بزرگ کاهش می یابد .

ورق های فولادی گالوانیزه شده که در سقف عرشه فولادی به عنوان قالب بتن ریزی قرار می دهیم در سقف باقی می ماند . که این امر خود باعث افزایش دهانه های تیرریزی تا 4 متر و بیشتر بدون استفاده از شمع بندی را به ما می دهد . با توجه به مبحث 10 مقررات ملی ساختمان ایران ، با استفاده از گل میخ های استاندارد ورق به تیر جوش می خورد که این امر استاندارد ترین روش اجرایی می باشد .

بار گذاری سقف عرشه فولادی با توجه به سیستم سازه ای این سقف ، به دلیل وجود داشتن حداقل یک تیرچه فلزی در بین قالب ها بار سقف اصولا به صورت دو طرفه بر روی تیرهای پیرامونی توزیع می گردد .

سقف کامپوزیت عرشه فولادی در مقایسه با سقف های مشابه خود حدود 30 الی 40 درصد وزن کمتری دارد و سرعت اجرایی این سقف نسبت به دال بتنی و تیرچه بتن حدود 12 برابر بیشتر است .

 

اجزا سقف عرشه فولادی :

در سقف عرشه فولادی از 4 نوع مصالح استفاده می کنیم . این مصالح از این قرار می باشند :

  • ورق فولادی ، 2- گل میخ یا برش گیر ،  3- آرماتور  ،  4- بتن

1-ورق های فولادی گالوانیزه : ورق های فولادی گالوانیزه دارای ضخامت هایی بین 1/2 الی 8  میلی متر هستند . این ورق ها را با دستگاه به حالت موج دار تولید می کنند به طوری که در مقطع ورق هر موج به شکل ذوزنقه در خواهد آمد .

2 . گل میخ : گل میخ ها در واقع میان بتن و ورق های گالوانیزه هستند تا از لحاظ سازه ای بتوانند عملکرد برشی را تامین کنند از این رو به آن ها برش گیر نیز گفته می شود زیرا در واقع همان نقش برش گیر ها را دارند . قطر گل میخ ها در حدود 20 میلی متر و ارتفاع آن ها متفاوت است و بستگی به شکل ورق ها ارتفاع متفاوتی خواهند داشتند . ارتفاع گل میخ ها نباید از 40 میلی متر کمتر باشد .

گل میخ ها توسط دستگاه جوش قوس الکتریکی به تیرهای سازه متصل می شوند .

تنها روش استاندارد که گل میخ ها باید تولید شود روش فورج سرد یا نورد سرد (برای پرداخت سطحی و دقت ابعادی به کار برده می شود و همچنین جهت افزایش استحکام ورق از طریق کار مکانیکی ) می باشد .

3 . آرماتور : با توجه به وجود برآمدگی بر روی ورق های عرشه فولادی ، این ورق ها بعد از بتن ریزی نقش آرماتور کششی را پیدا می کنند به همین دلیل در اکثر مواقع تنها آرماتور حرارتی خواهیم داشت و برای افزایش سرعت از شبکه های آماده به نام مش استفاده می شود . آرماتور مورد استفاده در سقف عرشه فولادی باید از نوع آجدار  باشد .در برخی جاها از جمله کنسول ها و بازشوها و ... باید از آرماتور استفاده کنیم که در این مواقع باید ضوایط مربوط به آرماتور کششی رعایت گردد .

4 . بتن : مقا.مت فشاری بتن که بر روی سقف عرشه فولادی ریخته می شود به بتن معمولی و یا بتن سبکی که استفاده شده بستگی دارد که می تواند 200 تا 300 کیلوگرم بر  سانتی متر مربع متغیر باشد .

ضوابط مبحث دهم مقررات ملی ساختمان در سقف عرشه فولادی برای بتن ریزی این است که پوشش بتن روی گل میخ ها نباید از 13 میلی متر کمتر  باشد و همچنین ضخامت دال بتنی در بالای کنگره ورق ذوزنقه ای نباید از 50 میلی متر کمتر باشد .

 

 

مراحل اجرای سقف عرشه فولادی :

 

1 . دپو وانتقال دادن به طبقات : حمل ورق های گالوانیزه باجرثقیل صورت می گیرد و بعد از آن ورق های گالوانیزه باید علامت گذاری شوند و سپس توسط نیروهای انسانی و بالابرهای موجود در پروژه به طبقات مورد نظر ( بدون استفاده از ماشین آلات ) منتقل می شوند .

2 . جاگذاری عرشه فولادی : برای ثابت ماندن عرشه های فولادی بر روی تیرها و جلوگیری از حرکت ورق ها همزمان با نصب ورق ها با استفاده از بست و میخ به همراه میخکوب ورقه های فولادی را بر سر جای خود محکم می کنند . ورقه های فولادی  دارای گیره های نری و مادگی هستند که نیروهای انسانی نیمه ماهر با توضیح کارفرما و مهندسین به راحتی می توانند  آن ها را درگیر یک دیگر کنند و بعد از این کار به راحتی در طبقات رفت و آمد کنند و بدین ترتیب سرعت کار بالا می رود .

3 . نصب کردن میلگرد و گل میخ ها : برای اتصال عرشه فولادی بر روی تیرها از گل میخ ( برش گیر ) استفاده می کنند . قبل از اینکه گل میخ ها را نصب کنند یک حلقه سرامیکی در محل جوش قرار داده می شود تا حوضچه مذاب ایجاد شده در هنگام ایجاد قوس الکتریکی ، از پاشش آن ها  کنترل و محافظت  نماید .

4 . میلگرد گذاری : اجرای میلگرد های حرارتی ، آرماتورها و ضد حریق طبق نقشه های اجرایی بر روی سقف عرشه فولادی صورت می گیرد .

5 . بتن ریزی :  در این مرحله که مرحله آخر می باشد با یتن ریزی روی عرشه فولادی ، که به صورت قالب ماندگار عمل می کند انجام می شود . به دلیل کم بودن ضخامت دال و یکنواختی و یکپارچگی بدون سطح صفحات باعث می شود که مواد به آسانی و به سرعت خارج شود .

 

 

 

گل میخ :

ضوابط مبحث دهم مقررات ملی ساختمان :

حداقل ارتفاع گل میخ بعد از نصب که از بالای ورق ذوزنقه ای اندازگیری می شود نباید کمر از 40 میلی متر باشد .

ضوابط  عمومی گل میخ ها :

 1 . شکل گل میخ ها باید برای جوش قوس الکتریکی با استفاده از تجهیزات اتوماتیک خاص ، مناسب باشد  2 . اندازه و نوع گل میخ ها باید در نقشه های مشخصات فنی و طراحی مشخص شده باشد .

3 . هر گل میخ باید یک حلقه محافظ در برابر حرارت از جنس سرامیک و یا مصالح مناسب دیگر داشته باشد .

4 . بعد اتمام جوشکاری و سرد شدن حوضچه مذاب باید حلقه سرامیکی شکسته و برداشته شود .

5 . حداقل ارتفاع گل میخ ها بعد از نصب بروی ورق ها باید کمتر از 40 میلی متر از بالای ورق عرشه فولادی نباشد .

6 . فاصله گل میخ ها در امتداد تیر تکیه گاهی از 900 میلی متر نباید بیشتر باشد .

ضوابط مکانیکی گل میخ ها :

 1 . سطح محلی که گل میخ ها قرار است به آن جوش شود باید عاری از هرگونه رطوبت و رنگ و فلس و .. که مانع از انجام یک جوش مطمعن می شود باشد .

2 . جنس گل میخ ها از میله های سرد کشیده شده می باشد .

3 . حلقه سرامیکی یا حفاظ قوس یاسد یه طور کامل خشک باشد .

4 . فاصله طولی و عرضی گل میخ ها از یکدیگر نباید کمتر از 38 میلی متر باشد .

5 . گل میخ هایی که داخل بتن فرو می روند حلقه سرامیکی باید برداشته و یا شکسته شود .

 

تکنیک جوشکاری گل میخ ها:

1 . گل میخ ها با استفاده از دستگاه جوشکاری ( Studwelding  ) که به یک منبع انرژی جریان یک شو با قطبیت مثبت متصل است گل میخ ها به تیر ها جوش داده می شوند .

2 . هنگامی که سطح جوشکاری مرطوب است و دمای فلز پایه کمتر از منفی 18 درجه می باشد ، انجام جوشکاری ممنوع بوده است .

3 . در پروژه ها و مکان هایی که برق سه فاز مقدور نیست می توان برای جوش مستقیم گل میخ ها به سازه فلزی از اینورتر استفاده کنیم .

4 . گل میخ ها نباید از محلی که جوش خورده است شکسته و یا جدا شود .

ضوابط مبحث دهم مقررات ملی ساختمان :

الزامات فنی در مورد تهیه و نصب ورق عرشه فولادی :

1 . حداقل ارتفاع گام ورق های عرشه فولادی نباید از 75 میلی متر بزگتر باشد .

2 .حمل و جا به جایی ورق های عرشه فولادی باید به گونه ای باشد تا ورق ها آسیب نبینند .

3 . حداقل عرض نشیمن ورقه های عرشه بر روی تیرهای اصلی و تیرهای لبه برابر با نصف عرض بال تیر اهن است که این مقدار نباید کمتر از 50 میلی متر باشد .

4 . وصله ورقه های عرشه صرفا بر روی تیرهای اصلی مجاز بوده و در این حالت می بایست دو عرشه وصله شونده به طولی حداقل براب با 50 میلی متر بر روی تیر اصلی با یکدیگر همپوشانی داشته باشند .

5 . از اجرا ی ورقه های عرشه فولادی که دچار تغییر شکل های ماندگار گردیده اند خودداری شود .

6 . پس از پخش عرشه فولادی بر روی اسکلت سازه و قبل از اجرای گل میخ ، عرشه های فولادی باید به نحوه مناسبی با پرج و یا خال جوش به تیرهای اصلی و فرعی مهار گردند .

7 . پس از پخش ورق عرشه فولادی بر روی اسکلت از چرتاب ابزار آلات ، حرکت تجهیزات و ماشین آلات اجرایی و ... بر روی عرشه های فولادی که باعث تغییر شکل های ماندگار می گردد ، خودداری شود .

مزایای سقف عرشه فولادی :

1 . سرعت بالا : در سریع ترین نوع سقف عرشه فولادی می توان 500 تا 1000 متر مربع را در 1 روز تحویل داد و بیش از 50 درصد زمان اجرای سقف ها را کاهش می دهد . نصب آن آسان است و نیازی به شمع گذاری در این سقف وجود ندارد .

می توان همزمان بتن ریزی را در چند سقف به طور همزمان انجام داد و هم چنین عملیات قالب بندی ، بستن و باز کردن قالب ها که خود عملیاتی زمان بر است در سقف عرشه فولادی وجود ندارد .

به دلیل سطح یک پارچه و هموار سقف عرشه فولادی بعد از گرفتن بتن نیازی به کف سازی نیست بدین ترتیب عملیات نازک کاری با سرعت بیشتری اجرا می شود .

2 . سبک بودن : به دلیل اینکه 40 الی 70 درصد از میلگرد مصرفی کاهش می یابد .10 الی 30 درصد فولاد سازه های فلزی کاهش پیدا می کند و به همین دلیل سبک تر خواهد بود و به دلیل سبکی سقف عرشه فولادی می توان تا 2500 متر مربع در یک تریلر حمل و جابه جا کرد که هم سریع تر عملیات انتقاع صورت می گیرد و هم اینکه هزینه حمل و جا به جایی به مراتب کمتر می شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول مقایسه سقف ها از لحاظ  سبک بودن سقف : ( وزن مخصوص بتن 2300 کیلوگرم بر متر مکعب )

مصالح مصرفی

واحد

کامپوزیت عرشه فولادی

دال تخت

تیرچه بلوک

کامپوزیت

پیش تنیده

بتن

متر مکعب

0.09

0.2

0.13

0.1

0.2

میلگرد

کیلوگرم

2.4

20.5

4

7.8

10.1

سفال +فوندوله

کیلوگرم

0

0

50

0

0

کابل

کیلوگرم

0

0

0

0

9.6

تیر فرعی

کیلوگرم

4

0

7

14

0

ورق فولادی

کیلوگرم

8.6

0

0

0

0

برش گیر

کیلوگرم

0.460

0

0

1.5

0

وزن سقف

کیلوگرم

222.46

480.6

360

263.3

479.7

 با توجه به جدول بالا وزن سقف عرشه فولادی کمتر از سایر سقف ها می باشد .

3 . استاندارد : سقف کامپوزیت قابل طراحی در نرم افزار ETABS  می باشد که در آن به کارگیری برش گیر های استاندارد که مطابق میحث دهم مقررات ملی ساختمان است . همچنین سرعت نصب بالا و راحتی اجرا را به دلیل حذف ناودونی خواهیم داشت .

4 . مدرن : به دلیل این که سقف عرشه فولادی مقاومت کششی بالایی دارد به همین دلیل قابل انعطاف ، در برابر هر نوع طراحی از سوی مهندسان معمار می باشد . به کارگیری عایق صوتی و حرارتی ممکن می باشد .

 

5 . مقرون به صرفه : هزینه اجرایی را بیش از 50 درصد نسبت به سایر سقف های اسکلت فلزی را کاهش می دهد . هزینه بالاسری و اجرا و نظارت کم می شود و به دلیل نداشتن قالب و نخواستن نیروی ماهر و ... هزینه های کارگاهی کاهش می یابد .

کاهش تیرهای فرعی به حداقل مقدار آن ( 20 الی 30 درصد در مصرف فولاد سازه صرفه جویی می شود )

 

  1. عملکرد لرزه ای : به دلیل بالا بودن صلبیت ساختمان عملکرد مناسبی در برابر زلزله خواهیم داشت .

 

7 . ایمنی بالا : به دلیل وجود روق های فولادی گالوانیزه که به صورت کامل بر روی سقف ها وجود دارند پس در هنگام زلزله ریزش آوار نخواهیم داشت و به همین دلیل خطر سقوط افراد و اشیا به دلیل ماندگاری این قالب ها از بین می رود .

8 . ارتفاع سقف : کاهش ضخامت سقف که به دنبال آن افزایش ارتفاع مفید در طبقات را خواهیم داشت .

تنظیمات طراحی سقف عرشه فولادی ETABS  :

طرح سازه ای سقف عرشه فولادی مطابق ضوابط طراحی و اجرایی مبحث دهم و نهم مقررات ملی و آیین نامه های استاندارد  AISC360-10وACI318  برای طراحی استفاده می کنیم .

مشخصات فولاد به کار برده شده بر اساس استاندارد ASTM با حداقل Fy  برابر با 230 Mpa  الزامی می باشد . طراحی گل میخ ها بر اساس میحث دهم مقررات ملی ساختمان و ایین نامه AISC 360-10 باید انجام شود و همچنین مشخصات بتن مصرفی بر اساس میحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران و ایین نامه AISC 360-10 باید رعایت شود .آرماتورهای مورد استفاده در دال بتن آرمه مطابق با ضوابط AISC360-10 نباید مقاومت تسلیم آن ها  از 525 مگا پاسکال بیشتر باشد .

در نرم افزار ایتبس در  بخش Dfine menu  گزینه Section properties  وارد می شویم از انجا  Deck sections  باید مقطع سقف عرشه فولادی را تعریف کنیم . در محل property Name  میتوانیم نام مقطع را وراد کنیم و در بخش Type  گزینه  filled را برای طراحی سقف عرشه فولادی همراه با گل میخ طراحی میکنیم .

در گزینه  slab material  برای طراحی دال بتنی کنگره ای ، مصالح بتنی را تعریف می کنیم .

در بخش deck material مصالح فولادی برای عرشه ها را انتهاب می کنیم و در بخش modeling type  گزینه  membrane  را برای سقف عرشه فولادی باید انتخاب کرد.

در بخش  property Data  :

 Tc: ضخامت دال بالای عرشه: بین 6 الی 7 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

Wrt: عرض ریب های کنگره ای در بالا: عدد 17.5 مناسب است.

WRB: عرض ریب های کنگره ای در بالا: عدد 12.5 مناسب است.

Hr: ارتفاع پاشنه عرشه: برای اغلب ورق ها عدد 7.5 سانتی متر متداول است.

 Sr : فاصله محور تا محور هر کنگره : 30 سانتی متر در نظر گرفته می شود .

Hs : ارتفاع گل میخ بعد از جوشکاری : عدد 11.5 سانتی متر عددی مناسب می باشد .

Fu  : تنش نهایی گل میخ : بین 4000 تا 50000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع با توجه به نوع مصالح گل میخ متغییر می باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

مقایسه سقف کامپوزیت سنتی با کامپوزیت عرشه فولادی ( HBC  ) :

شرح

سقف کامپوزیت سنتی

HBC

قالب بندی

تمام سقف

ندارد

برش گیردر هر متر

5 عدد

2.5 عدد

وزن تیر فرعی

14 کیلوگرم بر متر مکعب

5 کیلوگرم بر متر مکعب

هزینه جوشکاری بابت تیر فرعی

تا دهانه 3 متر X

تا دهانه 7 متر 5X

 

2X

کاهش وزن سقف

---------

حداقل 10درصد

میلگرد مصرفی در هر متر

8 کیلوگرم

2.5 کیلوگرم

وزن بتن در هر متر مربع

240 کیلوگرم

203 کیلوگرم

هزینه جوش برش گیر

X  ریال

ندارد

مدت زمان اجرا برای سطح مساوی

10

1

کاهش اهن الات

-------

حداقل 15 درصد

 

 

 

 

قالب ماندگار یوبوت:

قالبهای ماندگار یوبوت در چند حالت یوبوت دوپوش ( تزریقی )  بدون حفره و با حفره و یوبوت بادی تولید و به بازار عرضه می شوند. یوبوت های بادی دارای قیمت ارزانتر نسبت به یوبوت های دوپوش ( تزریقی ) هستند ، به دلیل حجم هوای داخل این قالب ها  نیاز به حجم بیشتر موقع بارگیری و انبار دارند، احتمال ترکیدن و تخلیه هوای آنها به دلایلی نظیر گرمای آفتاب ، بر خورد ابزار نوک تیز ( موقع حمل ، انبار و اجرا ) ، عدم تحمل بار متمرکز ( موقع حمل ، انبار و اجرا ) و ... وجود دارد ، این موارد و نظایر آنها استفاده از یوبوت دوپوش ( تزریقی ) را نسبت به یوبوت بادی اقتصادی تر می کند. عدم وجود پایه پایینی جهت کاور لازم آرماتور و حفره میانی در یوبوت های بادی کیفیت اجرای دال مجوف یوبوت را پایین می آورد. 

 

مقایسه سقف دال مجوف یوبوت با سقف تیرچه بلوک :

 

 سقف یوبوت یک دال دو طرفه است ، که به دلیل داشتن دو صفحه بالا و پایین و تیرچه هایی که بر هم عمود می باشند ، یک دیافراگرم صلب را در سازه ایجاد می کند ، این ماهیت ، خاصیت لرزه ای سازه را به طرز قابل ملاحضه ای افزایش می دهد و ارتعاشات در این نوع دال مجوف به حداقل میزان خود می رسد. امکان پوشاندن دهانه های بزرگ ( تا بیست متر ) یکی دیگر از مزایای این نوع سقف نسبت به تیرچه بلوک است .

 

عدم استفاده از تیر های آویز علاوه بر سهولت در قالب بندی ، سطحی صاف و یک دست را بعد از اجرا ایجاد می کند ، وجود سطحی صاف ، یکدست و بدون نیاز به سقف کاذب از دیگر مزایای سقف یوبوت نسبت به سقف تیرچه و بلوک می باشد . ای نوع دال به دلیل وجود صفحه بتنی بالا و پایین و فضا های خالی که توسط قالبهای ماندگار یوبوت ایجاد شده اند ، عایق بسیار مناسبی در برابر انتقال حرارت و صوت ایجاد می کنند . در دهانه های با طول زیاد سقف یوبوت با ضخامت کمتر ، فضای مفید بیشتری را در اختیار قرار می دهد و اجرای آن نسبت به تیرچه و بلوک مقرون به صرفه تر می باشد .

 

 

 

ویژگی ها

سقف دال مجوف یوبوت

سقف تیرچه بلوک

امکان پوشش دهانه های بلند تا 20 متر

دارد

ندارد

ارتعاشات سقف

ندارد

دارد

سرعت اجرا

زیاد

زیاد

سهولت اجرا

دارد

دارد

نیاز به سقف کاذب

ندارد

دارد

مقاومت در برابر حریق

زیاد

کم

مقامت در برابر صوت

زیاد

کم

هزینه اجرا با دهانه تا 7 متر

متوسط

کم

هزینه اجرا با دهانه تا 20 متر

متوسط

امکان اجرا ندارد

 

 

 

مقایسه سقف دال مجوف یوبوت با سقف تیرچه کرومیت :

به دلیل وجود تیرهای متعامد و صفحات بتنی بالا و پایین ، سقف یوبوت نسبت به سقف کرومیت خاصیت صلبیت بسیار بیشتری دارد و ارتعاشات لرزه ای سازه را به طور چشم گیری کاهش می دهد . همچنین به دلیل ماهیت اجزا و اجرا سقف دال یوبوت ، توانایی پوشش دهانه های زیاد تا بیست متر را  دارد . سقف یوبوت یک سیستم دال مجوف دو طرفه می باشد که مضاف بر خواص برتر سازه ای ، به دلیل حفره های موجود در آن ( قالب های ماندگار یوبوت ) عایق بسیار مناسبی در برابر انتقال صوت و حرارت ایجاد می کند . سقف یوبوت به دلیل عدم نیاز به تیر آویز ارتفاع مفید بیشتر و سقف صاف و یک دستی بوجود می آورد .

 

 

ویژگی ها

سقف دال مجوف یوبوت

سقف کرومیت

امکان پوشش دهانه های بلند تا 20 متر

دارد

ندارد

ارتعاشات سقف

ندارد

دارد

سرعت اجرا

زیاد

زیاد

سهولت اجرا

دارد

دارد

نیاز به سقف کاذب

ندارد

دارد

مقاومت در برابر حریق

زیاد

کم

مقامت در برابر صوت

زیاد

کم

هزینه اجرا با دهانه تا 7 متر

متوسط

کم

هزینه اجرا با دهانه تا 20 متر

متوسط

امکان اجرا ندارد

 

 

مقایسه سقف دال مجوف یوبوت با سقف عرشه فولادی :

سقف یوبوت به دلیل ماهیت اجرایی ، سقف بسیار مناسبی برای سازه  های بتن آرمه است . سرعت اجرای بالا یکی از مزیت های سقف یوبوت نسبت به سقف عرشه فولادی است . هزینه های اجرایی در سقف یوبوت به طرز چشم گیری ( تا 2 / 1 ) نسبت به سقف عرشه فولادی کمتر است . پوشش دهانه های بزرگ ( تا 20 متر ) و سطح زیرین صاف و یک دست از دیگر مزایای سقف یوبوت نسبت به سقف عرشه فولادی می باشد . سقف های عرشه فولادی بعد از اجرا در هر دهانه نیاز به اجرای سقف کاذب دارند ، که این موضوع علاوه بر ایجاد هزینه زیاد ارتفاع مفید طبقه را نیز کاهش می دهد . سقف های یوبوت به دلیل وجود قالب های ماندگار یوبوت ، مقاومت زیادی در برابر انتقال صوت و حرارت دارند .

 

 

 

ویژگی ها

سقف دال مجوف یوبوت

سقف عرشه فولادی

امکان پوشش دهانه های بلند تا 20 متر

دارد

ندارد

ارتعاشات سقف

ندارد

ندارد

سرعت اجرا

زیاد

زیاد

سهولت اجرا

دارد

ندارد

نیاز به سقف کاذب

ندارد

دارد

مقاومت در برابر حریق

زیاد

کم

مقامت در برابر صوت

زیاد

کم

هزینه اجرا با دهانه تا 7 متر

متوسط

زیاد

هزینه اجرا با دهانه تا 20 متر

متوسط

امکان اجرا ندارد

 

 

مقایسه سقف دال مجوف یوبوت با سقف پیش تنیده :

 

در سقف های پیش تنیده همانند سقف دال مجوف یوبوت ، امکان پوشش دهانه های بلند وجود دارد ، نیروی اجرایی متخصص جهت اجرای سقف پیش تنیده الزامی است ، ولی اجرای سقف یوبوت توسط اکیپ های معمول قالب بند و آرماتور بند به راحتی امکان پذیر می باشد . به دلیل افزایش فاصله تار کششی و تار فشاری از تا خنثی در سقف یوبوت کنترل مناسبی در خیز و ارتعاشات سقف بوجود می آید ، این امر در سقف پیش تنیده با افزایش قطر سقف ، افزایش بتن مصرفی ، افزایش وزن سازه و کاهش ارتفاع مفید سقف همراه است .

در سقف های پیش تنیده جهت رسیدن به مقاومت مطلوب سقف باید از یتن با عیار بالا استفاده شود و زمان لازم به سقف جهت گیرش کافی داده شود ، این امر سرعت و هزینه اجرای سقف پیش تنیده را بسیار بالا می برد . وجود تیر آویز و کتیبه های بیرون زده از سقف پیش تنیده ، نیاز به اجرای سقف کاذب را ضروری و اجرای تاسیسات را با دشواری همراه می کند ، در مقابل سقف یوبوت سطح زیرین صاف و یک دستی دارد و ارتفاع مفید بیشتری را نسبت به سقف پیش تنیده در اختیار قرار می دهد .

قیمت کابل ها ، دست مزد اجرا و نیاز به سقف کاذب در سقف پیش تنیده هزینه های تمام شده را بالا می برد و اجرای آن را نسبت به سقف یوبوت غیر اقتصادی می کند . سقف های یوبوت به دلیل حفره های هوایی که توسط قالب های ماندگار یوبوت ایجاد می شوند ، کارایی بسیار بالایی در برابر انتقال صوت و حرارت دارند .

 

 

 

ویژگی ها

سقف دال مجوف یوبوت

سقف پیش تنیده

امکان پوشش دهانه های بلند تا 20 متر

دارد

دارد

ارتعاشات سقف

ندارد

ندارد

سرعت اجرا

زیاد

کم

سهولت اجرا

دارد

ندارد

نیاز به سقف کاذب

ندارد

دارد

مقاومت در برابر حریق

زیاد

متوسط

مقامت در برابر صوت

زیاد

متوسط

هزینه اجرا با دهانه تا 7 متر

متوسط

زیاد

هزینه اجرا با دهانه تا 20 متر

متوسط

زیاد

 

 

مقایسه سقف دال مجوف یوبوت با سقف تیر – دال :

سقف تیر – دال همانند سقف یوبوت توانایی پوشش در دهانه های بلند را دارا است با این تفاوت که در سقف تیر = دال باید از تیر های آویز استفاده شود ولی در سقف یوبوت نیازی به تیر آویز نیست ، این امر موجب می شود تا تا قالب بندی در سقف تیر دال زمان و هزینه بیشتری نیاز داشته باشد ، در نهایت هم سطح زیر صافی همانند سقف یوبوت را نداشته باشد .  نیاز به قالب بندی تیر آویز و سقف کاذب ، اجرای سقف تیر – دال را  نسبت به سقف یوبوت غیر اقتصادی می کند .در سقف یوبوت به دلیل بیشتر بودن فاصله تار کششی و تار فشاری با تار خنثی سازه عملکرد لرزه ای بهتری دارد . وجود قالب های ماندگار در سقف دال مجوف یوبوت علاوه بر سبک تر کردن این نوع سقف ، عایق بسیار مناسبی در برابر انتقال حرارت و صوت ایجاد می کند .

 

 

ویژگی ها

سقف دال مجوف یوبوت

سقف تیر - دال

امکان پوشش دهانه های بلند تا 20 متر

دارد

دارد

ارتعاشات سقف

ندارد

ندارد

سرعت اجرا

زیاد

کم

سهولت اجرا

دارد

ندارد

نیاز به سقف کاذب

ندارد

دارد

مقاومت در برابر حریق

زیاد

متوسط

مقامت در برابر صوت

زیاد

متوسط

هزینه اجرا با دهانه تا 7 متر

متوسط

زیاد

هزینه اجرا با دهانه تا 20 متر

متوسط

زیاد

 

 

مقایسه سقف دال مجوف یوبوت با سقف کوبیاکس :

سقف کوبیاکس از نظر سازه ای عملکردی مشابه با سقف یوبوت دارد و کنترل ارتعاشات و خیز مناسبی دارد ، این سقف همانند سقف یوبوت ، به دلیل وجود حفره های هوای خالی درون سقف عایق مناسبی در برابر انتقال حرارت و صوت می باشد . پوشش دهانه های بلند تر از 10 متر در سقف کوبیاکس امکان پذیر نمی باشد ، ولی امکان پوشش تا دهانه 20 متر  برای سقف یوبوت وجود دارد . جهت نگه داشتن قالب های کروی کوبیاکس باید از شبکه فلزی استفاده شود ، که علاوه بر سختی اجرا ، هزینه اقتصادی را نیز نسبت به سقف یوبوت افزایش می دهد . به دلیل وجود مقطع دایره ای شکل سقف کوبیاکس ، در مقایسه با سقف یوبوت مقدار بتن مصرفی افزایش پیدا می کند ، این امر علاوه بر بالا بردن هزینه های اقتصادی وزن مرده سقف را نیز افزایش می دهد .

حمل و انبار قالب های کوبیاکس به دلیل کروی بودن هزینه های بیشتری نسبت به قالب مکعبی یوبوت دارد ، باید به این هزینه ، هزینه های حمل و نگهداری قفسه های نگهدارنده این قالب ها نیز اضافه می شود .

 

 

ویژگی ها

سقف دال مجوف یوبوت

سقف کوبیاکس

امکان پوشش دهانه های بلند تا 20 متر

دارد

ندارد

ارتعاشات سقف

ندارد

ندارد

سرعت اجرا

زیاد

کم

سهولت اجرا

دارد

ندارد

نیاز به سقف کاذب

ندارد

ندارد

مقاومت در برابر حریق

زیاد

زیاد

مقامت در برابر صوت

زیاد

زیاد

هزینه اجرا با دهانه تا 10 متر

متوسط

زیاد

هزینه اجرا با دهانه تا 20 متر

متوسط

امکان اجرا ندارد

 

 

مقایسه سقف دال مجوف یوبوت با سقف وافل :

سقف یوبوت و سقف وافل هر دو به دلیل وجود تیر های متعامد از صلبیت بالایی در برابر ارتعاش و خیز برخوردار هستند ، هر دو این سیستم ها امکان اجرای سقف با دهانه های بلند  را میسر می کنند . سقف یوبوت به دلیل وجود حفره های قالب ماندگار درون بتن و وجود دو صفحه بالا وپایین عایق مناسبتری در برابر انتقال صوت و حرارت می باشد .

 

در سقف وافل به دلیل ایجاد حفره های زیر سقف ، در صورت نیاز به سطح صاف ، اجرای سقف کاذب ضروری است و هزینه سقف کاذب به هزینه اجرای سقف اضافه می شود ، ولی در برخی از مکان ها نیاز به سقف کاذب نیست ( پارگینگ ها و . . . ) و از این حفره ها به عنوان نمای زیر سقف استفاده می شود که در این صورت سقفی اقتصادی تر می باشد . سقف یوبوت بیشتر برای امکانی که صافی سطح زیر آن اهمیت دارد ( منازل مسکونی ، مجتمع ها و . . . ) و سقف وافل برای اماکنی که حفره های زیر سقف مشکلی ایجاد نکنند ( پارکینگ ها و . . . ) توصیه می شوند .

 

 

ویژگی ها

سقف دال مجوف یوبوت

سقف وافل

امکان پوشش دهانه های بلند تا 20 متر

دارد

دارد

ارتعاشات سقف

ندارد

ندارد

سرعت اجرا

زیاد

زیاد

سهولت اجرا

دارد

دارد

نیاز به سقف کاذب

ندارد

دارد

مقاومت در برابر حریق

زیاد

کم

مقامت در برابر صوت

زیاد

کم

هزینه اجرا با دهانه تا 10 متر

متوسط

زیاد ( با سقف کاذب )

هزینه اجرا با دهانه تا 20 متر

متوسط

زیاد ( با سقف کاذب )

 

 

 

اسپیسر ( فضا ساز میلگرد ) :

اسپیسر ( SPACER )   به معنی فاصله گذار می باشد که در صنعت ساختمان اسپیسر قطعه ای است که دور  میلگرد  قرار گرفته و فاصله بین میلگرد و سطح بیرونی را تامین می کند که به اصطلاح کاور میلگرد می گویند و در سازه های بتن مسلح مثل دیوارها ، پی ها ، دال ها و سایر احجام بتنی مسلح کاربرد دارند.

مطابق نشریه 55 مشخصات فنی کارهای ساختمانی  به منظور تامین و کنترل پوشش بتن می توان از قطعات بتنی یا خرک های فلزی به تعداد لازم استفاده کرد . قطعات بتنی باید از جنس مفتول بوده و به میلگرد های اصلی کاملا محکم شود . اسپیسر قطعه ای دفنی در بتن می باشد که برای فاصله انداختن بین میلگرد و بتن استفاده می شود. گاهی از اسپیسر برای ایجاد فاصله بین قالب بتن و خاموت ها استفاده می کنند .

با توجه به این که خوردگی آرماتور از مهم ترین عوامل تخریب سازه های بتنی می باشد . خوردگی علاوه بر اینکه بتن پیرامونی را تخریب می کند باعث عدم چسبندگی آرماتور با بتن ( کاهش سطح مقطع میلگرد ) شود .از جمله مهم ترین عوامل سرعت بخش به خوردگی بتن می توانیم علاوه بر سایر پتانسیل های لازم عدم پوشش میلگرد در بتن دانست که امروز با گذاشتن کاور یا اسپیسرها  از خوردگی آرماتورها جلوگیری می توان کرد .

در میان فضای بیرونی میلگرد و بتن قطعه ای از جنس بتنی ، فلزی ، چوبی و یا پلاستیکی قرار می گیرد که به آن فضا ساز میلگرد در اصطلاح اسپیسر نامیده می شود .

هدف از نصب اسپیسر جلوگیری از خوردگی میلگرد می باشد . این قطعه باعث می شود که عامل خورنده به میلگرد ها نفوذ نکند و در نتیجه از زنگ زدگی آرماتورها جلوگیری  می شود و به همین دلیل سبب افزایش عمر میلگرد در بتن می گردد .

استفاده از اسپیسر در منطقه هایی که مرطوب و نزدیک آب هستند که احتمال خوردگی میلگرد ها بالا است و همچنین در مناطقی که احتمال وقوع زلزله در انجا شدید است ، ضروری می باشد .

جنس اسپیسرها :

جنس اسپیسر های موجود در بازار بتنی ، فلزی و پلاستیکی می باشد که از لحاظ قیمت تفاوت چشمگیری با یکدیگر دارند .

اسپیسر فلزی : این جنس اسپیسر معمولا به شکل مفتول و یا میلگرد خم شده هستند به طوری که میلگرد بتواند به راحتی روی اسپیسر ها قرار بگیرد .

اسپیسر بتنی : در ساخت اسپیسر های بتنی دقت بسیاری زیادی نیاز است برای این که ضریب حرارتی اسپیسر بتنی با بتن مسلح مصرفی یکسان باشد باید نوع ساخت بتن ، اسپیسر بتنی با بتن مسلح یکی باشد . از مزیت های اسپیسر بتنی می توان افزایش مقاومت بتن در مقابل نفوذ آب و همچنین چسبندگی بیشتر بین بتن و اسپیسر نیز اشاره کرد .

اسپیسر پلاستیکی : این اسپیسر نسبت به انواع دیگر ارزان تر می باشد به همین دلیل بیشتر مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته است . از جمله معایب این نوع اسپیسر می توان به موارد زیر اشاره  کرد :

1 . ضریب حرارتی بتن و پلاستیک کاملا باهم متفاوت می باشد .

2 . عدم چسبندگی بین بتن و پلاستیک

3 . اسپیسر پلاستیکی در مقابل مواد شیمیایی مقاومت چندانی ندارد به همین دلیل در موقع استفاده از تعداد بیشتری استفاده می کنند .

اما اسپیسر پلاستیکی مزیت هایی نیز دارد از جمله :

1 . مقرون به صرفه بودن و اقتصادی بودن این نوع اسپیسر

2 . نیاز کمتر به نیروهای انسانی

3 . وزن سبک به دنبال آن قابل حمل آسان بودن

4 . قابل طراحی و تولید در اشکال مختلف

4 . سرعت اجرایی بالایی نسبت به دیگر اسپیسر ها دارد .

لازم به ذکر است اسپیسرهای بتنی و فلزی از لحاظ هزینه نسبت به دیگر اسپیسرها گران تر هستند اما سختی بالاتری در مقابل اسپیسرهای پلاستیکی دارند .

طبقه بندی اسپیسر ها :

اسپیسر کفی یا مثلثی – اسپیسر دیواری یا گرد  – اسپیسر دو شبکه – اسپیسرهای تیرچه بلوک

طبقه بندی اسپیسر ها بر اساس نوع تکیه گاه میلگرد ، سایز میلگرد ، محل استفاده و بار وارده می باشد .

اسپیسرهای کفی یا مثلثی : اسپیسر هارد فیکس – اسپیسر ماکس فیکس – اسپیسر مینی فیکس – اسپیسر ساید فیکس

اسپیسر هاردفیکس   ( Hardfix spacer) :

اسپیسر هارد فیکس برای قسمت هایی که شبکه میلگرد سنگین و پر تراکم مانند فوندانسیون گسترده ، کف و تیرهای سنگین است ، استفاده می گردد و برای ایجاد پوشش بتنی 30 الی 100 میلی متر بسیار مناسب است .  همچنین سایز میلگردهای مصرفی از 18 الی 32 میلی متر می باشد . این نوع اسپیسر قادر به تحمل بار نقطه ای 350 تا 500 کیلوگرم می باشد .

در مورد تعداد مصرف این نوع اسپیسر بر اساس نظریه تولید کنندگان در موارد زیر پیشنهاد می گردد :

کف های حجیم و فوق سنگین : در هر متر مربع ، میزان مصرف 6 الی 10 عدد می باشد .

کف های نیمه سنگین و فونداسیون ها : در هر متر مربع ، میزان مصرف 4 عدد می باشد .

تیرها : در هر متر مربع ، میزان مصرف 3 عدد می باشد . ( در هر ردیف 2 عدد به فاصله 60 -70 سانتی متر از هم )

نحوه استفاده اسپیسر هارد فیکس :

نحوه استفاده اسپیسر هارد فیکس بدین گونه می باشد که این اسپیسر دارای دو شاخک می باشد که برای قفل کردن میلگرد درونخود تعبیه شده است که میلگرد روی نشیمن گاه هارد فیکس قرار می گیرد و به وسیله شاخک ها ثابت می شود . همچنین برای جا زدن میلگرد داخل اسپیسر با چرخاندن به صورت جانبی باعث شکستن شاخک های پلاستیکی اسپیسر می شود .

 

اسپیسر ماکس فیکس  ( maxfix spacer ) :

اسپیسر ماکس فیکس برای قسمت هایی که شبکه میلگرد متوسط تا نیمه سنگین مانند شناژها ،کف هایی با وزن متوسط و تیر و دال  است ، استفاده می گردد .این نوع اسپیسر ایجاد پوشش بتنی 30 تا 75 میلی متر مناسب می باشد . همچنین سایز میلگردهای مصرفی از 8  الی 22 میلی متر می باشد . این اسپیسر قادر به تحمل بار نقطه ای150 تا 180 کیلوگرم می باشد . میزان مصرف اسپیسرماکس فیکس از نظر تولیدکنندگان  به صورت زیر می باشد :

تیرها : در هر متر طول ، میزان مصرف 3 عدد می باشد . ( در هر ردیف 2 عدد به فاصله 60 -70 سانتی متر از هم )

کف های نیمه سنگین: در هر متر مربع ، میزان مصرف 4 عدد می باشد .

نحوه استفاده اسپیسر ماکس فیکس همچون اسپیسر هارد فیکس می باشد .

اسپیسر مینی فیکس  ( minifix spacer ) :

اسپیسر مینی فیکس در مقاطع بتنی که ضخامت بتن ریزی پایین است و از آرماتورهایی با قطر پایین استفاده می شود ، کاربرد دارد . می توان این نوع مقاطع بتنی را به سقف های تیرچه بلوک ، سقف عرشه فولادی و . . . که در آن از شبکه میلگرد های سبک از جمله میلگرد حرارتی استفاده می شود ، اشاره کرد . اسپیسر مینی فیکس  برای میلگردهایی با سایز 6 الی 16 میلی متر بیشتر توصیه می گردد که عمده مصرف این نوع اسپیسر با سایز 12 در سازه های فولادی است .

 اسپیسر های پلاستیکی مینی فیکس قادر به تحمل بار نقطه ای 25 الی 35 کیلوگرم می باشند .

میزان مصرف اسپیسرمینی فیکس از نظر تولیدکنندگان ، 4 عدد در هر متر مربع می باشد .

 

اسپیسر ساید فیکس ( sidefix spacer ) :

 اسپیسر ساید فیکس در سازه هایی با وزن نیمه سنگین و متوسط از این نوع اسپیسر بیشتر استفاده می گردد و سایز میلگردها از 12 الی 25 میلی متر مناسب است . این نوع اسپیسر قادر به تحمل بار نقطه ای تا 200 کیلوگرم را می باشد . اسپیسر ساید فیکس به دلیل داشتن قفل کن یک طرفه در سازه هایی که تعداد اسپیسر های استفاده شده توسط ناظر کم اعلام شده است به عنوان اسپیسر تقویتی مورد استفاده قرار میگیرد و به راحتی از بغل به میلگرد جا زده می شود .

در فونداسیون ها و کف ها نیمه سنگین میزان مصرف ساید فیکس طبق نظریه تولید کنندگان در هر متر مربع 4 عدد می باشد .

اسپیسر دو شبکه :

اسپیسر دو شبکه مقاومت عالی ای دارد و قادر به تحمل بار نقطه ای تا 300 کیلوگرم را می باشد  . این نوع اسپیسر در دال های بتنی و کف های دو مش کاربرد دارد که این اسپیسر به صورت دو تیکه ( نری و مادگی ) طراحی شده است که قسمت نری در سایز های  90 الی 150 میلی متر و قسمت مادگی ( پایه پوش ) 25 الی 30 میلی متر طراحی می گردد . انتخاب این سایز ها بر اساس ضخامت سقف صورت می گیرد . و معمولا اسپیسر دو شبکه  در هر متر مربع ، 4 عدد مورد استفاده قرار می گیرد .

 

 

 

اسپیسر های دیواری و یا گرد  :

اسپیسر ویل فیکس – اسپیسر کیج فیکس – اسپیسر ویل سان – اسپیسر

اسپیسر ویل فیکس  ( Wheelfix spacer ):

برای سطوح عمودی از جمله دیوار ها و ستون ها کارایی دارد و برای سطوح افقی مناسب نمی باشد . در مرکز این اسپیسر قفل قوی وجود دارد که برای چفت کردن میلگردها می باشد . استفاده کردن از اسپیسر ویل فیکس در سطوح عمودی سبب موازی قرار گرفتن شبکه های میلگرد نسبت به قالب می شود و از پیچیدگی میلگردها جلوگیری به عمل می آورد . این اسپیسر می تواند پوشش بتنی 15 تا 100 میلی متر را ایجاد نماید . اسپیسر ویل فیکس ها مطابق استاندارد BSI 7973  طراحی و تولید می شوند تا در برابر بتن سیال مانعی ایجاد نکنند . توان باربری ویل فیکس ها با توجه به سایز میلگرد ها متفاوت است .

میزان مصرف اسپیسر ویل فیکس :

برای دیوار و سطح های عمودی در هر متر مربع ، میزان 3 عدد مصرف می شود .

برای ستون ها حداقل 16 عدد در یک ستون 3 متری  ( در هر ارتفاع 1.5 متر و در هر ضلع خاموت 2عدد )

نحوه استفاده اسپیسر ویل فیکس :

این نوع اسپیسر معمولا بر روی خاموت ها به صورت عمودی نصب می شود و در بعضی شرایط خاص ممکن است کاور پلاستیکی گرد روی میلگردهای اصلی نیز جای گذاری شود . اگر زمانی خاموت ها خارج از شبکه آرماتور ها باشد باید فاصله اسپیسر ویل فیکس ها از هم 75 سانتی متر در نظر گرفته شود .

 

اسپیسر کیج فیکس ( Cagefix spacer ):

این نوع اسپیسر برای کارهای عمودی سنگین ( شمع درجا و قالب لغزنده ) مورد استفاده قرار  می گیرد . این نوع اسپیسر در دو نوع O  و V  موجود می باشد . که نوع O  پیش از بسته شدن کامل ارماتورها و نوع  V  بعد از بسته شدن کامل شبکه آرماتورها مورد استفاده قرار می گیرد . اسپیسرکیج فیکس ها فاقد دندانه در محیط خود هستند که این امر باعث می شود که در اثر حرکت قالب ها هیچ اسیبی به اسپیسر و به دنبال آن به سازه وارد نشود .این نوع اسپیسر قادر به جا دادن میلگرد از سایز 8 تا 14 میلی متر می باشد و  توان بابری اسپیسر کیج فیکس 300 کیلوگرم است . تعداد استفاده از این اسپیسر در هر ستون بسته به طول میلگردها در هر 1.5 متر ، 1 عدد می باشد . و در شبکه های قفس شمع ها 8 عدد حول قطر شبکه میلگرد می باشد و در هر ارتفاع 1 متری تکرار می گردد .

 

نحوه استفاده اسپیسر کیج فیکس :

اسپیسر کیج فیکس جهت استفاده درقفسه شمع ، بعد از بافته شدن شبکه میلگرد های شمع و هنگامی که آماده برای ورود به چاه است روی خاموت ها نصب می شود تا فاصله لازم برای پوشش بتنی میلگرد نسبت به خاک را ایجاد بنماید .

 

 

 

اسپیسر ویل سان ( wheelsun spacer ) :

به این نوع اسپیسر، اسپیسر عمودی و یا خورشیدی نیز گفته می شود که در محل های عمودی و وزن متوسط کارایی دارد . محیط خارجی توسط کمان های با استقامت و منظم و فاقد دندانه می باشند . اسپیسر ویل سان معمولا به صورت عمودی بر روی خاموت ها جا زده می شوند .

میزان مصرف اسپیسر ویل سان :

 برای دیوار و سطح های عمودی  در هر متر مربع ، میزان 3 عدد مصرف می شود .

برای ستون ها حداقل 16 عدد در یک ستون 3 متری  ( در هر ارتفاع 1.5 متر و در هر ضلع خاموت 2عدد )

نحوه استفاده اسپیسر ویل سان :

اسپیسر ویل سان  معمولا بر روی خاموت ها به صورت عمودی جا زده می شود و در بعضی شرایط ممکن است که کاور گرد پلاستیکی روی میلگرد های اصلی نصب شود .

نکاتی برای انتخاب اسپیسر مناسب :

1 . عمر اسپیسر : با توجه به این که پلاستیک طول عمر بالایی برای تجزیه دارد پس طول عمر نوع پلاستیکی با دیگر نوع ها می توان گفت تقریبا برابر است .

2 . قیمت اسپیسر : طبق مطالب بالا قیمت اسپیسر های پلاستیکی بسیار پایین تر از اسپیسر های بتنی و فلزی می باشد اما مقاومت اسپیسر های پلاستیکی در مقایسه با نوع بتنی و فلزی بسیار پایین تر است پس بهتر است قبل از خرید با کارشناس مربوطه مشورت کنیم .

 

فاصله مجاز محل قرار گیری اسپیسرها :

این فاصله نباید کمتر از یک دوم ارتفاع مشخص شده برای اسپیسر ها باشد .

اندازگیری تحمل بار اسپیسر :

پیش از این که اسپیسر در پروژه نصب شود باید از مقاومت اسپیسر اطمینان حاصل کنیم برای این منظور  باید اسپیسر را زیر فک فشاری قرار داده و با وارد کردن نیرو ، بار قابل تحمل را اندازگیری کنیم .

 

ارتباط با ما

آدرس دفتر: تهران- حیابان 

آدرس کارخانه: جاده ساوه- ...

تلفن:09123058416-09366929939

آدرس ایمیل:info@tahkimsazeh.ir

تمامی حقوق این سایت متعلق به تحکیم سازه می باشد.